Interpretacja przepisów |
Autor |
Wiadomość |
Wojciech Zalewski
Genera? (wydawca)

Pomógł: 5 razy Dołączył: 15 Mar 2004 Posty: 14626 Skąd: warszawa
|
|
|
|
 |
woj1982
Plutonowy

Dołączył: 20 Sie 2007 Posty: 168 Skąd: włocławek
|
Wysłany: Pon 24 Kwi, 2017
|
|
|
Pkt 4.22 jak mam rozumieć?ja rozumiem to tak że odwracam się tyłkiem do nieprzyjaciela płacąc +1 za to i uciekam,a czy czasem nie powinno być za każdy zwrot odpowiednio pkt ruchu potem +1 za oderwanie i to co zostało z punktów odejście od wrogiej strefy kontroli? |
|
|
|
 |
Wojciech Zalewski
Genera? (wydawca)

Pomógł: 5 razy Dołączył: 15 Mar 2004 Posty: 14626 Skąd: warszawa
|
|
|
|
 |
woj1982
Plutonowy

Dołączył: 20 Sie 2007 Posty: 168 Skąd: włocławek
|
Wysłany: Pon 24 Kwi, 2017
|
|
|
Czyli bez zapłaty za zwroty.
[ Dodano: Pon 24 Kwi, 2017 ]
Jeszcze brakuje mi pkt że wchodząc w strefę kontroli wrogiego oddziału można wykonać dowolny zwrot czy dowolnie ukierunkować oddział |
|
|
|
 |
Gryf
Szeregowy Gryf

Dołączył: 27 Cze 2016 Posty: 28 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 15 Wrz, 2017 Wynik D" dla jednostki zdezorganizowanej.
|
|
|
Witam.
Posiadam instrukcję do "Borodino". Mam pytanie odnośnie interpretacji wyniku "D" dla jednostki aktualnie zdezorganizowanej. Wg punktu 7.4 w wyniku walki ogniowej jednostka już zdezorganizowana jest rozbita i jeśli nie może się wycofać, to ginie. Natomiast wg punkt 8.411 jednostka zdezorganizowana przechodząca w stan rozbicia musi się wycofać 2 pola, w jeśli nie może to ponosi straty PS równą ilości pól, o jakie miała się wycofać.
Czy w takim razie inaczej traktujemy wynik "D" dla jednostki już zdezorganizowanej, która nie może się wycofać w przypadku walki ogniowej ( ginie), a inaczej dla pozostałych przypadków rozbicia ( utrata PS ) ? |
_________________ Gryf |
|
|
|
 |
Grisznak
Porucznik


Pomógł: 5 razy Dołączył: 01 Cze 2006 Posty: 767 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: Pią 15 Wrz, 2017
|
|
|
Jeśli jednostka otrzymuje Rozbicie, to w tym momencie automatycznie wykonuje odwrót o dwa pola, bez względu na to, czy miało to miejsce w wyniku ostrzału, walki itd.
Natomiast punkt 8.411 odnosi się do wyniku walki wręcz, zaś 7.4 - do wyniku ostrzału. |
_________________
The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it! |
|
|
|
 |
Gryf
Szeregowy Gryf

Dołączył: 27 Cze 2016 Posty: 28 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 15 Wrz, 2017
|
|
|
To rozumiem oczywiście, że te punkty dotyczą osobno walki wręcz i ostrzału. Chodzi mi o sytuację, kiedy jednostka po rozbiciu nie może się wycofać. Wynika z przepisów, że w w przypadku walki ogniowej ginie a w każdym innym przypadku 'tylko' traci PS. Tak to obecnie interpretuję. |
_________________ Gryf |
|
|
|
 |
Grisznak
Porucznik


Pomógł: 5 razy Dołączył: 01 Cze 2006 Posty: 767 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: Pią 15 Wrz, 2017
|
|
|
Ja tam gram tak, że zawsze ginie, jeśli o mnie chodzi. W zasadzie we wszystkich znanych mi grach napoleońskich jednostka w tym stadium rozbicia jest likwidowana przy jakiejkolwiek aktywności wroga. |
_________________
The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it! |
|
|
|
 |
siliciumpl
Szeregowy

Dołączył: 07 Wrz 2018 Posty: 16 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pią 23 Lis, 2018
|
|
|
Witam,
czytałem poprzednie posty oraz przejrzałem kilka tematów, część rzeczy została wyjaśniona (chociaż kilka z nich kilka lat temu z tego powodu nie wiem czy odpowiedzi są aktualne). Niedawno nabyłem Grochów 1831 i mam kilka pytań po 3 krotnym przeczytaniu instrukcji oraz obejrzeniu filmików z rozgrywki Griszaka na YT w Iganie (chociaż mam wrażenie, że też nie do końca gra zgodnie z zasadami).
1. w 5.52 jest napisane "SK nie obejmuje hexów z zabudowaniami oraz lasem" w 8.21 że oddziały w SK muszą być zaatakowane - nie rozumiem czyli jak przeciwnik stoi w mieście a ja na hexie obok to nie mogę go zaatakować? Czy stosuje się do 8.11 że mogę toczyć walkę na hexach sąsiednich? - jeśli tak to taka walka jest dobrowolna (przeciwnik stoi na hexie obok w mieście a moja SK się tam nie rozciąga ale że stoję na hexie obok to moge go zaatakować)?
2. żetony "obrona" nie posiadam takowych to po pierwsze (nie były załączone do gry) po drugie rozumiem, że działają jak umocnienia w WB-95 z tym że nie dają żadnych bonusów do obrony?
3. 8.27 - rozumiem, że jest opcja że jednostka zostanie zaatakowana 2x np. raz podczas ruchu (szarża) a drugi raz podczas fazy walki jeżeli jest w SK przeciwnika (+ WK i WO) ?
4. Rozbita jednostka wycofuje się o zawsze 2 pola? (8.411) czy np. zdezorganizowana jednostka ma się wycofać o jedno pole i zrobić test na morale, i jeżeli w wyniku testu zostaje rozbita to ma się wycofać o ile pól? 3 czy 2? (do gry nie są załączone pomocnicze żetony rozbicia)
5. Pościg - na ile hexów robimy pościg? z instrukcji wyczytałbym, że tylko wchodzimy na hex z którego wycofał się przeciwnik, a może powinno się to odbywać jak w WB-95? czyli "gonimy" wycofującego się po jego ścieżce ucieczki z ewentualną możliwością zboczenia o jeden hex?
6. 9.7 - wycofanie przed walką kawalerii - czy są jakieś ograniczenia? np wejście w SK przeciwnika? czy teoretycznie jeżeli kawaleria stoi obok kilku oddziałów piechoty to mogę po kolei wycofać się przed każdą i "odjechać" nawet na kilka pol od początkowego położenia?
7.pod tabelami do WO znajduje się zapis, że jeżeli strzelamy do stosu o sile 16PS to jest modyfikator +2 - można robić stosy powyżej 15 PS?
8. w tabeli do WO jest kara do modyfikatora w ostrzale nocnym - w jakich godzinach jest noc w tym systemie?
9. Współczynnik dowodzenia WD - rozumiem, że w Grochowie 1831 w żadnym scenariuszu takie coś nie istnieje? (jeżeli istnieje ponowna uwaga, nie ma żetonów pomocniczych do WD z numerkami)
10. 11.5 d) oraz 13.17 się wykluczają? czytając poprzednie wpisy rozumiem, że mogę stworzyć czworobok jednostką niedowodzoną ale pomimo posiadania wszystkich PR muszę zrobić test na morale i mam -1 do rzutu. a jeżeli robię czworobok w trakcie ruchu przeciwnika to też jednostką niedowodzoną mogę go zrobić ale znowu mam dodatkowe -1 do rzutu?
11. 13.16 czworobok nie posiada SK - 13.24 "przemieszczającej się w jego SK"? znowu coś nie rozumiem. Chyba, że chodzi o to, że czworobok nie posiada SK w stosunku do ruchu przeciwnika (czyli ten może "chodzić" obok czworoboku i nie musi się zatrzymać - ale czworobok ma SK która pozwala mu na ostrzał i WK na około siebie tak a nie tylko z frontu jednostki która go utworzyła?)
12. niektórzy dowódcy posiadają gwiazdki - czy one coś oznaczają?
13. rozumiem, że artyleria może ostrzeliwać tylko jeden hex i na nim tylko jedną jednostkę?
14. zwrot - to obrót o 60 stopni czy o dowolną ilośc?
15. bez wykonywania zwrotu można się poruszać
a)tylko do przodu?
b)tylko w kierunku 3 hexów wyznaczonych przez "front" jednostki?
c)dowolnie? a zwrot potrzebny jest tylko do odpowiedniego ustawienia "frontu" i "tyłu" jednostki (jego SK) w celu przygotowania ataku obrony, ew. np.przygotowania "lepszej" obrony na atak z kontrszarży podczas ruchu?
16. to już tylko taka uwaga - że jest strasznie mało żetonów pomocniczych - przydałaby się wkładka - nawet do wycięcia i sklejenia.
To chyba tyle na początek:P już nie mogę się doczekać pierwszej rozgrywki przepraszam za ilość pytań ale jakoś nie mogę skumać wszystkiego:P
z góry dziękuje bardzo za wszystkie odpowiedzi.
[ Dodano: Pią 14 Gru, 2018 ]
No cóż po 3 tygodniach nie doczekałem się żadnej odpowiedzi. Będę grał na czuja. a brak żetonów pomocniczych skoro są wymienione w instrukcji...no cóż muszę z tego wszystkiego wysnuć jakieś wnioski |
|
|
|
 |
Wojciech Zalewski
Genera? (wydawca)

Pomógł: 5 razy Dołączył: 15 Mar 2004 Posty: 14626 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Sob 22 Gru, 2018
|
|
|
siliciumpl napisał/a: |
1. w 5.52 jest napisane "SK nie obejmuje hexów z zabudowaniami oraz lasem" w 8.21 że oddziały w SK muszą być zaatakowane - nie rozumiem czyli jak przeciwnik stoi w mieście a ja na hexie obok to nie mogę go zaatakować? Czy stosuje się do 8.11 że mogę toczyć walkę na hexach sąsiednich? - jeśli tak to taka walka jest dobrowolna (przeciwnik stoi na hexie obok w mieście a moja SK się tam nie rozciąga ale że stoję na hexie obok to moge go zaatakować)?
|
może tak odpowiem: używając słów "nie mogę go zaatakować" jest pan w błędzie. Pan go nie musi zaatakować, ale może... bo one są w pańskiej SK, choć ona tam nie oddziałuje. |
_________________ https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts |
|
|
|
 |
the_blitz
Szeregowy


Dołączył: 22 Mar 2011 Posty: 28 Skąd: Głogów
|
Wysłany: Nie 07 Lip, 2019
|
|
|
1 Czy we wlasnej fazie ruchu moge wycofac oddzial o jeden heks do jego strefy tylnej bez wykonywania zwrotów, tak jak to ma miejsce przy wycofainiu po walce, czy musze zrobic zwrot o 180 stopni - koszt 1PR wejsc na heks w strefie tylnej i wykonac kolejny zwrot o 180 stopni w kierunku z ktorego rozpoczynalem ruch?
2 Pod tabela walki w modyfikacjach do rzutu kostka jest taki zapis:
+1,2,3 jesli kawaleria atakuje piechote lub artylerie
Co on oznacza? Kiedy modyfikujemy rzut kostka o +1, kiedy o +2 a kiedy o +3 ? |
|
|
|
 |
Grisznak
Porucznik


Pomógł: 5 razy Dołączył: 01 Cze 2006 Posty: 767 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: Nie 07 Lip, 2019
|
|
|
the_blitz napisał/a: | 1 Czy we wlasnej fazie ruchu moge wycofac oddzial o jeden heks do jego strefy tylnej bez wykonywania zwrotów, tak jak to ma miejsce przy wycofainiu po walce, czy musze zrobic zwrot o 180 stopni - koszt 1PR wejsc na heks w strefie tylnej i wykonac kolejny zwrot o 180 stopni w kierunku z ktorego rozpoczynalem ruch?
2 Pod tabela walki w modyfikacjach do rzutu kostka jest taki zapis:
+1,2,3 jesli kawaleria atakuje piechote lub artylerie
Co on oznacza? Kiedy modyfikujemy rzut kostka o +1, kiedy o +2 a kiedy o +3 ? |
1) Ja zawsze gram tak, ze ruch do tyłu to dwukrotność kosztu PR. Plus "opłata" za opuszczenie SK.
2) To odnośnie modyfikatora za szarżę. |
_________________
The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it! |
|
|
|
 |
the_blitz
Szeregowy


Dołączył: 22 Mar 2011 Posty: 28 Skąd: Głogów
|
Wysłany: Nie 07 Lip, 2019
|
|
|
Grisznak napisał/a: | 1) Ja zawsze gram tak, ze ruch do tyłu to dwukrotność kosztu PR. Plus "opłata" za opuszczenie SK. |
Tez tak zagram, to ma fundamentalne znaczenie w kontekscie ewentualnej kontrszarży przeciwnika
3 w pierwszym etapie wszedlem w SK npla i sie zatrzymalem, czy w kolejnym etapie w fazie ruchu moge wykonac zwrot we wrogiej SK celem ukierunkowania sie frontem do npla?
4 czy zdezorganizowana piechota moze tworzyc czworobok? |
|
|
|
 |
Gryf
Szeregowy Gryf

Dołączył: 27 Cze 2016 Posty: 28 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pon 08 Lip, 2019
|
|
|
Witam.
Ad. 3 - po walce w pierwszej fazie możesz się zawsze dowolnie ukierunkować, czyli w drugiej fazie ruchu już jesteś niejako ukierunkowany tak jak chciałeś.
Ad. 4 - Instrukcja punkt 8.41 - zdezorganizowane nie mogą tworzyć czworoboku.
Pozdrawiam |
_________________ Gryf |
|
|
|
 |
the_blitz
Szeregowy


Dołączył: 22 Mar 2011 Posty: 28 Skąd: Głogów
|
Wysłany: Śro 10 Lip, 2019
|
|
|
9.11 wszystkie oddzialy kawalerii moga wykonywać szarże - rozumiem ze zdezorganizwane też? |
|
|
|
 |
Grisznak
Porucznik


Pomógł: 5 razy Dołączył: 01 Cze 2006 Posty: 767 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: Czw 11 Lip, 2019
|
|
|
the_blitz napisał/a: | 9.11 wszystkie oddzialy kawalerii moga wykonywać szarże - rozumiem ze zdezorganizwane też? |
Tak, mogą. Chyba w każdej znanej mi grze XIX-wiecznej dezorganizacja nie jest problemem przy szarży. |
_________________
The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it! |
|
|
|
 |
Gryf
Szeregowy Gryf

Dołączył: 27 Cze 2016 Posty: 28 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 11 Lip, 2019
|
|
|
Tak , zakazu nie ma. Ryzykujesz jedynie , że ponowna dezorganizacja spowoduje przejście w stan rozbicia. Z doświadczenia wynika mi, że szarżowanie jednostka zdezorganizowaną to kiepski pomysł , lub efekt desperacji
Pozdrawiam. |
_________________ Gryf |
|
|
|
 |
|