To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Taktyka i Strategia - Forum

System 'Husaria' (Bitwy XVII wieku) - Kłuszyn 1610

Wojciech Zalewski - Śro 16 Paź, 2013
Temat postu: Kłuszyn 1610
Wybraliśmy Kłuszyn 1610 do wydania w roku 2014
Prosimy o pytania, uwagi, podpowiedzi

stanley - Czw 17 Paź, 2013

Popieram :oops:
Baron83 - Czw 17 Paź, 2013

Biorę w ciemno!
Magon - Czw 17 Paź, 2013

Takie tło zostanie? :mrgreen:
Wojciech Zalewski - Czw 17 Paź, 2013

A co w nim złego?
Magon - Czw 17 Paź, 2013

No nie wiem, takie zielone... Chyba, ze coś mi się źle wyświetla. Ale to pewnie rzecz gustu. Ważniejsze, jaki będzie sam system?
Wojciech Zalewski - Czw 17 Paź, 2013

nalezy kliknąc na obrazek, otworzy się ładniejszy. Ale to i tak wersja RGB pomnijeszona do niskiej rozdzielczości. DLa mnie tu jest za żółta, ale w oryginale jest ok
Magon - Czw 17 Paź, 2013

No tak, żółtego też sporo :mrgreen:
A jaki system zostanie zastosowany w grze? Mam na myśli, czy to będzie coś w rodzaju "I go, you go", czy może jakieś inicjatywy, decydujące o kolejności ruchów, a może element losowy ustalający ruchy?

Wojciech Zalewski - Czw 17 Paź, 2013

to są gry historyczne, losowość pozostawmy grom losowym.
Magon - Pią 18 Paź, 2013

Jasne, rozumiem, ze historyczne. Ujmę to inaczej. Chodziło mi o rolę przypadku. Coś, na przykład, w stylu ciągnięcia żetonów różnorodnej aktywacji. Ostatnio, takie rozwiązanie widziałem w "Case Yellow" z GMT.
Wojciech Zalewski - Pią 18 Paź, 2013

To może ja wyjaśnię moją wizję "ciągnięcia". Teoretycznie rzecz biorąc można wyciągnąć (dajmy na to w Ardenach), że II KPanc. SS się nie porusza. Czy to jest zgodne z: historią, logiką, sensem robienia gry?
Oczywiscie nie jest, ale jak kroś chce sobie grać niezgodnie z historią na zasadach losowych, to prosze bardzo. Ja staram sie tworzyc gry historyczne i odpowiednio opisywac losowość w granicach rozsądku i wydażeń możliwych w realiach ówczesnego pola bitwy w uwagach do gier.
A na koniec tylko dopowiem, że owe "aktywacje" mają tylko jeden cel - zmniejszenie liczy żetonów w grze, co niektórym sie podoba, bo nie obejmują całości, ale to też sprawa tych, którzy w to grają.

Magon - Pią 18 Paź, 2013

Zmniejszenie żetonów w grze? Chodzi chyba o zmniejszenie aktywnych żetonów w danej turze? :mrgreen:
Ja nie obstaję za jakimś konkretnym rozwiązaniem w grach wojennych. Jeśli akurat losowość ma, wdanej publikacji, jakieś uzasadnieni, to OK, nie wnikam w to. Spytałem jedynie o planowany sposób rozgrywania gry. O ile to nie tajemnica :razz:

Wojciech Zalewski - Pią 18 Paź, 2013

Magon napisał/a:
Zmniejszenie żetonów w grze? Chodzi chyba o zmniejszenie aktywnych żetonów w danej turze? :mrgreen:

A zatem mniej żeotnów gra w danej turze?
czyli mniej jest ich w grze w danym momencie, a to że czasami nie ma ich wcale bo ktoś wylosował wszędzie pauzowanie, to tylko szczegół :)
Ta dyskusja była już prowadzona, nie ma najmniejszego sensu w nią brnąć, Każdy może jeździć takim samochodem jakim chce - wolny wybór.
Proponuje wrócić do tematu :)

Magon - Pią 18 Paź, 2013

Ponieważ temat dotyczył nowego systemu, dlatego też pozwoliłem sobie zapytać o jego mechanikę - sposób aktywacji jednostek, skalę itp
Wojciech Zalewski - Pią 18 Paź, 2013

Skala to 50 husarzy za 1 PS, dalsze wojska sa pochodną tej wartości.
teren to 150-250 m, w zależności od bitwy
Systemu nie za bardzo jak mam opisać :)
bo musiałbym cały chyba wkleić,
Gra mieści się na 8 stronach, a jedynym "zagadnieniem" jest skuteczność RZECZYWISTA artylerii i wagomiary dział.

Magon - Pią 18 Paź, 2013

Nie wiem, ale te 200 metrów dla takiego systemu, to chyba nieco za mała skala? Może 1 heks=100m, to lepsze wyjście? No bo jeśli przyjmiemy 200 metrów dla jednego heksu, to szerokość pola bitwy pod takim dajmy na to Kłuszynem, wyniosłaby około 12 heksów - przynajmniej pomiędzy wsiami Woskriesieńska a Staraja Pirniewa. No a szerokość pola bitwy pod Kircholmem (wszak to ma być system) to jeszcze mniej - jakieś niecałe 2km. Hmmm, owszem, był także Wiedeń....
W każdym bądź razie uważam, ze jest to temat do zastanowienia się. Oczywiście to moja prywatna opinia i ostatnie słowo należy do wydawcy :razz:

Wojciech Zalewski - Pią 18 Paź, 2013

Ten system, podobnie jak Śrdeniowiecze, które sprawdziło się doskonale, zadziala zarówno przy heksie 100 m, dla małych bitew, jak i przy 250 m. W takim przypadku zmienią się jedynie zasięgi armat, choć ten problem rozwiązuje się niejako sam, gdyż w wielu naszych bitwach ich nie było lub występowały 2 (słownie dwie - KŁUSZYN. Skuteczność broni palnej była nie większa niż 100 m, zatem zawsze tylko pole sąsiednie.
Problemy jakie stwarzał ten system to jakość wojk i wyrażenie tego na planszy, Jak ma uciec 30 000 Rosjan, gdy atakuje 6000 husarzy. I ten element będzie musiał być rozpatrywany indywidualnie dla każdej z bitew.
Jeżeli Kolega ma chęć wpsółpracować przy projekcie - chętnie, gdy go dokończę, skonsultuje wszystkie jego elementy.

Magon - Pią 18 Paź, 2013

Oj, autorytetem w tej dziedzinie to ja na pewno nie jestem i żadnego prof. przed nazwiskiem nie posiadam :mrgreen: , ale i mnie zależy, aby ten system zadziałał sprawnie. Wszak husaria to nasze dobro narodowe i swoista, polska wizytówka. O ile się nie mylę, to nie ma, na świecie, takiej gry, która odzwierciedlałaby w miarę poprawnie działania tej jazdy. Zwłaszcza, ze system byłby, jak sądzę, pewnego rodzaju monografią, obejmującą kilka bitew z udziałem skrzydlatych jeźdźców.
Nie wiem, w czym mógłbym być pomocny, ale jeśli Szanowny Wódz Naczelny uznałby, ze moja pomoc może się w czymś przydać, to byłbym zaszczycony :mrgreen:

Magon - Pią 18 Paź, 2013

Co do tej ucieczki... Może dobrze by było wprowadzić współczynnik jakiegoś morale czy, szerzej sprawę ujmując , jak to nazywają czasem w grach zachodnich, "cohesion"? Wartość ta ulegała by zmianie w czasie bitwy, w skutek różnych wydarzeń.
Z działami problemów nie będzie - jeśli chodzi o zasięg, to był on dość spory, chociaż nie miały takiej siły rażenia na małe odległości, jak w bitwach napoleońskich. Należy również pamiętać, przy okazji bitew ze Szwedami, tych późniejszych, o szwedzkich działach "skórzanych" i regimentowych, nie tworzących osobnych baterii.
Tak czy owak, słusznie Naczelny rzekł, należałoby się tym zająć indywidualnie, przy okazji każdej bitwy.

Wojciech Zalewski - Nie 20 Paź, 2013

To wstawię wersję ostateczną okładki i czekam na uwagi


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group