Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Pytania o podstawy
Autor Wiadomość
Kurt Meyer 12
Plutonowy



Dołączył: 30 Sie 2010
Posty: 157
Skąd: Białystok
Wysłany: Nie 09 Sty, 2011   

ma 2 poziomy...
_________________
Same płotki! O poranku wrzucimy je z powrotem do morza!
 
 
darthlen
St. szeregowy


Dołączył: 07 Sty 2011
Posty: 63
Skąd: Luboń koło Poznania
Wysłany: Nie 09 Sty, 2011   

Moskwa 1941 do którego systemu się zalicza WB-95 czy B-35???
 
 
Wojciech Zalewski
Genera? (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14570
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 09 Sty, 2011   

WB-95
 
 
 
mmiiss17
Kadet


Dołączył: 24 Paź 2018
Posty: 9
Skąd: Co skąd?
  Wysłany: Czw 25 Paź, 2018   

Ja mam z kolei kilka pytań, które wymagałyby wyjaśnienia przez doświadczonych graczy (przynajmniej dla mnie):
1) W grze w scenariuszu jest do rozstawienia XX jednostek np. ZSRR w operacji KONRAD 3 z Budapesztu 1945 i jest przed ich listą zapis zbiorczy

"ARMIA CZERWONA (umocnieni)"

1 jednostka
2 jednostka
3 jednotka
X jednostka

4 Armia Gwardii

1 jednostka
2 jednostka
i inne jdnostki i inne Armie ZSRR

Czy wszystkie jednostki są umocnione czy tylko te bezpośrednio pod zapisem "ARMIA CZERWONA (umocnieni)", a te pod zapisami "4 Armia Gwardii" i innymi już nie?
To samo w tym scenariuszu dotyczy oponentów "NIEMCY (umocnieni)" - czy jednostki w Budapeszcie są umocnione?

Podobna sprawa z KONRAD 1 - Armia Czerwona (umocnieni) a w uwagach do scenariusza:
"u - umocnienia polowe"
"U - jednostka w umocnieniach polowych o podwyższonej wartości - czerwone"
jednakże w całym scenariuszu nie ma mowy o "u" lub "U" przy rozstawie - tzn. że nie ma czerwonych umocnień, a żółte? Wszystkie jednostki czy żadne?

2) W grze Desert Rats zapis np. z punktu 10.35 mówi, że
Żeton lotnictwa szturmowego może być ustawiony na planszy w celu dezorganizacji ruchu jednostek radzieckich. Czy możliwe jest dezorganizowanie ruchu wojsk włoskich/niemieckich/alianckich przez ich przeciwników?

3) Czy w Desert Rats jest lub powinien być żeton reprezentujący Lotnictwo bombowe (takowego nie odnajduję...)?

4) Czy w Uwagach do scenariusza znajdują się zapisu dotyczące ilości jednostek amunicji do nawały artyleryjskiej? W scenariuszach do Desert Rats ani Budapeszcie takich zapisów nie ma - tzn. nie możliwe jest wykonywanie nawał?

5) Czy Grupy Oporu (GO) są jakimiś żetonami? O co w nich chodzi?

6) Ponadto o koncentrację jednostek pytanie: Czy uwzględnia się bonus za koncentrację jeśli atakują dywizje piechoty radzieckiej z tej samej Armii? Czy tylko ZSRR dostaje bonus za koncentrację korpusów pancernych/zmech? Bonus +/-1 jest przyznawany za KAŻDE 3 jednostki czy za PRZYNAJMNIEJ 3 jednostki z tej samej dywizji/korpusu?

7) Ostatnie pytanie o fortyfikacje stałe (np. w Tobruku). Umocnienia stałe dzielą wartość siły atakującego przez 2 i dodają modyfikator obrońcy +3 jeśli atak jest przeprowadzony przez wojska od czoła fortyfikacji. Jeżeli atak jest przeprowadzony od tyłu to modyfikator obrony wynosi +2. Czy uwzględnia się też bonus obrońcy wynikający z podzielenia siły atakującego przez 2?
 
     
stanley
Porucznik


Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 933
Wysłany: Czw 25 Paź, 2018   

1) Wszystkie (u)
2) Nie
3) nie ma
4) nie można
5) tak
6) tylko radzieckie KPanc i Zmech. 3 jednostki z tego samego korpusu
7) tylko +2
 
     
mmiiss17
Kadet


Dołączył: 24 Paź 2018
Posty: 9
Skąd: Co skąd?
Wysłany: Pią 26 Paź, 2018   

1) A czy w Desert Rats żółte osady są miejscowościami? Tzn. czy umocnienia polowe w tych osadach ostatecznie dają +3 dla obrońcy?
2) Na youtubie w jednym z filmiku o nauce gry jest mowa, że: jeśli oddział włoski wycofa się o więcej niż 1 pole musi przejść test na dezorganizację. Jest taka zasada w instrukcji do gier?
 
     
siliciumpl
Szeregowy


Dołączył: 07 Wrz 2018
Posty: 13
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pią 26 Paź, 2018   

mmiiss17 napisał/a:
1) A czy w Desert Rats żółte osady są miejscowościami? Tzn. czy umocnienia polowe w tych osadach ostatecznie dają +3 dla obrońcy?
2) Na youtubie w jednym z filmiku o nauce gry jest mowa, że: jeśli oddział włoski wycofa się o więcej niż 1 pole musi przejść test na dezorganizację. Jest taka zasada w instrukcji do gier?


Ja gram na takiej zasadzie
1) obszar zabudowany +1, umocnienia polowe +1 = +2 ([9.21] w Desert Rats)
obszar zabudowany +1, ulepszone umocnienia polowe +2 = +3

2) w Desert Rats masz to w [7.32]
 
     
mmiiss17
Kadet


Dołączył: 24 Paź 2018
Posty: 9
Skąd: Co skąd?
Wysłany: Sob 27 Paź, 2018   

Dziękuję za odpowiedź. W takim razie co jest obszarem zabudowanym/miejscowością? Tobruk, Sidi Barani - wiadomo, a opisane w legendzie mapy "osady" - Nibeiwa, Bug Bug, Fort Capuzzo też traktować jako obszar zabudowany ?

Trochę inaczej liczysz niż według punktu 9.21:
Atakując oddział posiadający UP, wyniku doszukuje się w kolumnie przesuniętej o 2 (obszar zabudowany) lub 1 (inne tereny) rzędy w lewo... - czy doliczając do "osad" z UP modyfikator +3 byłoby zbyt ciężko dla Włochów?
Ostatnio zmieniony przez mmiiss17 Sob 27 Paź, 2018, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
siliciumpl
Szeregowy


Dołączył: 07 Wrz 2018
Posty: 13
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Sob 27 Paź, 2018   

Masz takie modyfikatory:
Umocnienia (żółte) dają ci +1
umocnienia (czerwone) dają ci +2
miejscowość (z tabeli wpływ terenu na walkę i ruch) daje ci +1

stąd jak masz umocnienia polowe(żółte) w miejscowości to masz łącznie modyfikator +2
jakbyś miał umocnienia (czerwone) w miejscowości to masz modyfikator +3

generalnie sumujesz wszystko do "kupy" czyli rodzaj umocnień(żółte, czerwone) + rodzaj terenu (w Desert Rats masz tylko teren czysty - brak wpływu, miejscowości +1 i skarpa +3)
i potem jeszcze resztę modyfikatorów np.: sztab, koncentracje, jakieś gwiazdki.

Co do traktowania osad - to ja traktuje je jako miejscowości.

Ja to tak rozumiem ale może ktoś bardziej doświadczony się wypowie.
 
     
mmiiss17
Kadet


Dołączył: 24 Paź 2018
Posty: 9
Skąd: Co skąd?
Wysłany: Sob 27 Paź, 2018   

Yhm, rozumiem - tabela "wpływ na walkę" daje + 1, ale punkt 9.21 w instrukcji mówi że:
Atakując oddział posiadający UP, wyniku doszukuje się w kolumnie przesuniętej o 2 (obszar zabudowany) lub 1 (inne tereny) rzędy w lewo...

Natomiast punkt 9.22 mówi, że:
Wpływ UP na rezultat walki kumuluje się z innymi rodzajami terenu...


I tak z tego co przedmówca napisał:
umocnienia w lesie dają 1+1
na wzgórzach 2+1
w miejscowości 1 (za teren) + 1 (za umocnienia)

Ale jak to się ma do punkty 9.21 gdzie jest jasno napisane, iż umocnienia w mieście dają +2, a w innym terenie +1 i do tego należy doliczyć jeszcze modyfikator terenu (punkt 9.22).
Albo ja czegoś nie rozumiem, albo rozbieżność wynikła. Nie wiem czy modyfikator +3 w umocnionym/zabarykadowanym na zółto mieście byłby zbyt... koksiarski :)

PS:
Zamieszczam linka do sposobu w jaki youtuber na youtubie dokonuje liczenia - umocnienia żółte w mieście to +2 i kolejne + 1 za miasto = +3

https://www.youtube.com/watch?v=eOZnQaTmuy0
Czas na filmiku 20:20 min

W pewnym sensie +3 jest bardziej uzasadnionym modyfikatorem - barykady, worki z piaskiem w oknach i balkonach, umocnienia w piwnicach, w poszczególnych kamienicach etc. Szczególnie przytaczając obronę Brześcia nad Bugiem w czerwcu 1941 gdzie stosunek sił wynosił 17k Niemców vs 7k Rusków.
Umocnienia w mieście chyba trudniej sforsować niż okopy w lesie lub na wzgórzu.
Co o tym sądzicie??
 
     
stanley
Porucznik


Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 933
Wysłany: Sob 27 Paź, 2018   

Umocnienia polowe
Teren zabudowany +2
inny teren +1

Ulepszone umocnienia polowe nie buduje się (9.24)
 
     
mmiiss17
Kadet


Dołączył: 24 Paź 2018
Posty: 9
Skąd: Co skąd?
Wysłany: Nie 28 Paź, 2018   

Zadałem pytanie odnośnie DR jednemu z przedmówców, ale zadam je na ogólnym, bo może być też pomocne inny:

W drugim scenariuszu (Compass 2) jaka to jest jednostka włoska do rozstawienia "BG A" [2] - w Sollum - co to jest za jednostka i co oznacza ta [2] (kwadratowy nawias)?.
Dodatkowo w którym scenariuszu są wykorzystywane włoskie jednostki o 1 PSB takie jak:
KG A
KG B x2 (chyba powinno być C na jednej...)
KG D
KG E
 
     
siliciumpl
Szeregowy


Dołączył: 07 Wrz 2018
Posty: 13
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 28 Paź, 2018   

zerknij sobie do tematu Crusader 1942 w dziale WB-95 (czyli Desert Rats bo pod takim tytułem miało to byc wydane)
sam zadałem tam kilka pytań
Crusader 1942 jest tam odpowiedź na twoje pytanie dot BG A

oraz w temacie

Pytanie do zasad
 
     
mmiiss17
Kadet


Dołączył: 24 Paź 2018
Posty: 9
Skąd: Co skąd?
Wysłany: Nie 28 Paź, 2018   

O dzięki Ci "mistrzu" :D
Pozwoliłem sobie ciebie zacytować ;p

Ale... 11H nie może chyba być brana pod uwagę przy rozstawieniu jednostki o nazwie "11 R", bo w operacji compass 1 nie brała udziału jednostka rozpoznawcza 11H - brała udział jednostka "R".
Dodatkowo KG A ze 132 nie może być w ompasie 1 bo dywizja Ariette nie brała udziału w compasie - brała udział w walkach w 1942 - u boku Niemców w Afryce.

Wracając do BG A [2] > na potrzeby scenariusza założyłem że chodzi o grupę bojową KG A - sztuk 1 o sile 2.
 
     
Wojciech Zalewski
Genera? (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14570
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 28 Paź, 2018   

w przypadku Włochów BG = KG
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
mmiiss17
Kadet


Dołączył: 24 Paź 2018
Posty: 9
Skąd: Co skąd?
Wysłany: Pon 29 Paź, 2018   

Do usunięcia - przeniesiono w inne miejsce
Ostatnio zmieniony przez mmiiss17 Czw 08 Lis, 2018, w całości zmieniany 8 razy  
 
     
siliciumpl
Szeregowy


Dołączył: 07 Wrz 2018
Posty: 13
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pon 05 Lis, 2018   

co do ruchu "z drogi głównej na szlak" to gram, że wejście na takie skrzyżowanie, jeżeli później poruszam się szlakiem pustynnym kosztuje mnie tak jakbym wchodził na szlak - czyli 1 pkt ruchu (jak dobrze pamiętam).
Co do drugiego przykładu to przejście dla zmotoryzowanej stojącej na polu 3 i chcącej dojść na pole 6 (czyli cały czas porusza się po drodze już na niej będąc rozpoczynając ruch) wyniesie 1 tj. 3 x 1/3
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.04 sekundy. Zapytań do SQL: 10